BaSys.hu BaSys.hu BaSys.hu

Pro Audio

Hordozható Audio

Otthoni Audio

Autohifi
Témakörök Bezár X

SPL Marc One monitor vezérlő meghallgatás


2023/12/07

   Az AV-online szakértői alapos tesztnek vetették alá az SPL Mark One készülékét:

 

SPL Marc One nevű monitor vezérlőjét leginkább hangmérnököknek, profi stúdióknak készítette, mi a hifis oldalát vizsgáltuk. A beépített USB DAC és fejhallgató erősítő kombinációjára térünk ki, de előtte áttekintjük fontosabb funkcióit, mivel meglehetősen összetett feladatra készült.

 

Elsősorban otthoni szórakozásra tervezett eszközökkel foglalkozunk, de néha kitekintünk a professzionális világ felé is. Tanulságos élmény, amikor nem kizárólag zenehallgatásra, hanem zenekészítésre is alkalmas eszköz vendégeskedik a szerkesztőségben. Ilyen a német SPL cég Marc One nevű monitor vezérlője is. Leginkább hangmérnököknek, profi stúdióknak készült, mi a hifis oldalát vizsgáltuk. A beépített USB DAC és fejhallgató erősítő kombinációjára térünk ki, de előtte áttekintjük fontosabb funkcióit, mivel meglehetősen összetett feladatra készült.

 

 

  Mire szolgál?

 

Az SPL Marc One részben abban más, mint a hétköznapi monitor vezérlők, hogy A/D konverter funkciót is betölt. A rajta lévő USB csatlakozó által egy hozzá illesztett számítógép, tablet vagy okostelefon számára képes továbbítani az analóg bemenetről kapott jelet akár 768 kHz/32 bites mintavételezéssel. DSD (Direct Stream Digital) esetén 11,2 MHz a legnagyobb támogatott mintavétel. Nem kevésbé fektettek figyelmet a hangminőségére. Prémium DAC-ot választottak, nevezetesen az AKM cég AK4490 nevű chipjét, mely a Velvet Sound koncepció szerint készül, valósághű hangreprodukcióra szolgál.

 

 

 

Az SPL leírásából az is kiderül, hogy termékfejlesztés során először mindig a hangminőséget helyezik fókuszba. "Ha jól szól, szívesen hallgatjuk. Hogy ilyen hangot érj el, ahhoz tudás és technikai színvonal kell. A Series One esetében mindkettőt alkalmaztuk". Lényegre törő üzenet. A hozzá csatlakoztatott keverőpult, lemezjátszó vagy orsós magnó (de lehet akár szintetizátor, mikrofon előerősítő stb.) jelét nem kizárólag a fejhallgató vagy hangfal felé képes továbbítani. Az A/D funkciónak köszönhetően sztereó műsor digitalizálására egyaránt opciót biztosít, ami hangmérnökök és zenegyűjtők számára egyformán praktikus lehet. De ez még csak egy része a teljes tudástárnak.

Meg kell említeni a fejhallgatót preferáló személyeknek címzett Phonitor Matrix funkciót is, ami az SPL egyedi fejlesztése. Célja, hogy a jobb és bal oldali hanginformációt ne teljes elkülönítéssel jelenítse meg. Segít összefésülni a két oldal hangjait, olyan sztereó élményt utánozva, mintha hangsugárzók szólnának. Angol és német nyelven részletesebb magyarázat található erről a gyártó honlapján.

  

  Bemenetek, kimenetek, praktikus funkciók

 

Az SPL Marc One fő feladata, hogy a hangmérnök, vagy zenehallgató számára az éppen feldolgozott műsor visszahallgatását (monitorozását) biztosítsa. Ezt számos praktikus részlet teszi sokrétűbbé. Az eszközre két pár hangfal csatlakoztatása lehetséges. A második páros egy aktív mélyládával is kiegészíthető. Az első és második pár külön választható egy előlapi kapcsolóval. Ha utóbbit középre kattintjuk, elnémulnak a hangfalak és csak a fejhallgató szól. Utóbbi jelszintje (hangereje) a hangsugárzókétól függetlenül vezérelhető.

 

 

A "Monitor" feliratú vezérlő (vagy, ahogy sokan nevezik, potméter) használatával azt állíthatjuk be, hogy milyen hangos legyen az USB-ről kapott jel az analóg bemenethez viszonyítva. Középső állásban egyenértékű jelszintet kapunk. Sztereó kapcsoló is található az előlapon, mely egyetlen kattintással megfordítja a jobb és bal információt, vagy éppen egycsatornás (monó) módba állítja. Hátul egy DIP-kapcsolóval igény szerint mixer áramkör aktiválódik, mely közösen megszólaltatja az első és második analóg bemenet jelét. Így a két forrás hangja egyszerre vehető fel USB-n keresztül.

Az eszköz vonalszintű analóg hangkimenete, mely hátul található, minden jelet kiad, az USB hangot beleértve. A kimenő jelszint egységes, független a vezérelt (hangerőszabályzóval kezelt) jeltől. Ez részben akkor praktikus, ha többen viselnének fejhallgatót. Olyankor a kimenethez adható további fejhallgató erősítő. Valamint a jel továbbítható egy másik keverő felé, további feldolgozás céljából.

 

 

  Használat közben

 

Az SPL Marc One kipróbálásához Meze Audio ELITE és Beyerdynamic Custom One Pro fejhallgatókat használtunk. A forrás iMac számítógép volt, JRIVER Media Center lejátszó szoftverrel. Nem tudunk problémás részletet említeni a használatot illetően. Bekapcsolást követően az előlapon lévő piros LED világított és kezdetét vette a zenehallgatás. Potméter tekerés közben recsegés, zaj nem volt hallható. A készülékház csak enyhén langyosodott, aggasztó melegedésre nem került sor. A kapcsolók, gombok nem lötyögtek vagy zörögtek. A tetőlap közepe picit hullámzott, de csak ha ujjal lenyomtuk. Ezzel együtt kijelenthető, hogy az SPL mérnökei egy igáslovat álmodtak meg, teljes giccsmentesség mellett, kizárólag funkcionális és praktikus összhatással. Mac számítógéppel illesztőprogram nélkül boldogultunk. Widows felhasználók könnyen letölthetik a szükséges alkalmazást a gyártó honlapjáról.

  

 

  

  Hangminőség

 

Herbie Hancock - Watermelon Manc. száma rámutatott a Phonitor Matrix előnyére és az Marc One alapvető hangkarakterét is segített feltérképezni. Ez a zene még az analóg korban készült, rendkívül feszes ütős kísérettel, mesteri módon effektezett szintetizátorral és hangulatos, pánsíppal fűszerezett bevezetővel. Az SPL gazdag dinamikát biztosított, jól átadta a zene hangulatát, lendületét és a lecsengő részleteket még a középkategóriás Custom One Pro fejhallgatón is. Az említett pánsíp fejhallgatóval sokakat zavarhat, mert kizárólag jobbról szól. Remek alkalom volt kipróbálni a crossfeed funkciót. Azt hozta, amit a gyártó ígért. Nem a konkrét pánsíp hang úszott át jobbról balra, hanem annak egyfajta lecsengése. Képzeljünk el egy ablakot, aminek a közepére sötétítő függönyt lógattak. Ez a fejhallgató. Átjött az információ, de a kizárólagosan balra/jobbra zárt részletek túl tagoltan hagyták a képet. A Crossfeed funkció ezt a metaforikus sötétítőt cserélte le szúnyoghálóra. Nem simán átemelte a pánsípot, mint az egyensúly (balance) beállítások szokták.

A hangszer körvonalát, árnyékát terelte át. Örömmel alkalmaztuk a crossfeed opciót, de egy bizonyos pont fölé (a tekerőgomb középállásánál tovább) nem szívesen engedtük. Afölött annyira összekeveredtek a jobb és bal oldal információi, hogy szinte émelyítő hatást váltottak ki. Érdekes, hogy mindez csak a zárt Beyerdynamic fülessel okozott gondot. A nyitott (és jóval szélesebb dinamikatartománnyal dolgozó) Meze esetében mindössze annyit tapaszaltunk, hogy a részletek egy szűk sávba rendeződtek. De már minimális szinten is segített elvenni a jobbra és balra bontott részletek miatti, túlságos elszigeteltség érzetét. Csak bátorítani tudunk minden fejhallgató tulajdonost, hogy ha van ilyen funkciót támogató eszköze, tegyen vele egy próbát! Egyébként a Watermelon Man a crossfeed beállítástól függetlenül is abszolút semlegesen, tisztán, kiegyensúlyozott frekvenciákkal jelent meg. Őszinte, stúdiós karaktert kaptunk, egészen enyhe lágysággal a magashangokban. Ez az alig érezhető puhaság megmaradt akkor is, ha a Meze Audio ELITE fejhallgatóra nyergeltünk át. Közben a zenészek közeli, már-már intim érzete és a hangok közti dermedt csend is segített teljesen belefeledkezni a számba.

 

 

Sara K. - Stars c. számával az a baj, hogy túl jó. Hifi tesztelésre rendkívül alkalmas, a nyersessége és a szuperközeli csengettyűk, gitárpengetések miatt. Az énekhang pedig a hallgató arcába tódul. Mindez egy túlságosan színező hangrendszeren, technikai kavalkáddá válhat. Ahogy lejátszottuk, többé nem kérdőjeleztük meg a Marc One neutralitását. Nem rakott felesleges fényt az énekhang magas frekvenciáira és az akusztikus gitár ugyancsak laza, természetes maradt. A kritikus csengettyűk mikro-dinamikája nem volt teljesen kibontva, de emlékeztettük magunkat, hogy a Marc One még nem az SPL csúcsát testesíti meg. Összességében olyan hangot kaptunk, ami fegyelmezett, de nem túl analitikus, ezért hosszabb távon sem fárasztó. Feltételezve, hogy hasonló karakterű fej- vagy fülhallgatót, vagy hangfalakat illesztenek hozzá.

 

  Alternatívák

 

Érdemes megemlíteni, hogy az SPL azokra is gondolt, akik nem hangmérnökök, hanem otthoni felhasználók és a stúdiós funkciók nélkül tartanak igényt ugyanerre a minőségre. Ennek a készüléknek létezik két leegyszerűsített változata is Phonitor One, valamint Phonitor One d néven. Előbbi pusztán analóg fejhallgató erősítő, de tartalmazza a nevében szereplő phonitor funkciót. Ugyanaz a minőségi kivitel, mint a Marc One esetében, ráadásul a hangkimenet jelszintjét (hangerejét) nem kisméretű, hanem a bal oldalon lévő nagy potméter engedi vezérelni. A Phonitor One d-ben megtalálható az AK4490 chip is, így hallgatója azt a hangzást tapasztalhatja meg, amelyet fentebb ecseteltünk, emellett egy analóg hangkimenettel ugyancsak kiegészítették. Mindkét alternatíva kedvezőbb összegért kapható, így a kizárólagosan hifi felhasználók számára joggal jelentenek vonzóbb opciót.

  

  

  Záró gondolatok

 

Az SPL Marc One használata után felmerült bennünk egy kérdés. Ha ilyen színvonalat képes nyújtani egy monitor vezérlős fejhallgató erősítőjük, akkor mit tudhatnak a cég ennél is magasabb kategóriás eszközei, melyek dedikált fejhallgató erősítő/analóg előerősítő szerepkört töltenek be? Az USB-n szerzett tapasztalatok alapján olyan benyomás alakult ki bennünk, hogy a Marc One egésznapos használatra alkalmas munkaeszköz, mely kiegyensúlyozott, őszinte hangzást nyújt használójának. Hozzá illő fülessel biztosan nem válik fárasztóvá, miközben a részleteket bölcsen adagolja. Hibátlan dinamikát, színpad tagolást és frekvencia elosztást végzett, de az atmoszféra, mélység és térméretezés kevésbé szerepelt teendői listáján. Reméljük, hogy lesz alkalmunk alaposabban megismerni a gyártó asztali fejhallgató erősítőit, saját analóg és digitális forráseszközeink társaságában!

 

  Forrás: av-online.hu

Termékösszehasonlítás